An interview with Dr. Lex Verdijk in which he provides an overview of the findings in our recent studies investigating the effect of beetroot-juice supplementation on exercise performance and blood pressure.

Uit het onderzoek van Dr. Lex Verdijk en zijn onderzoeksteam blijkt dat de inname van rode-bietensap inderdaad de sportprestaties kan verbeteren. Én dat het sap aantoonbaar de bloeddruk van mensen verlaagt. Maar moeten we nu allemaal rode bieten gaan eten? Lex Verdijk: “Je moet je allereerst afvragen voor wie het is bedoeld. Als je een hoge bloeddruk hebt, is bietensap waarschijnlijk prima. Voor topfietsers lijkt het gebruik geen overtuigende effecten te hebben, terwijl het voor amateurfietsers waarschijnlijk wel goed uitpakt.”

Hoe zit het nu met die rode bieten?

Het onderzoek naar rode bieten begon in 2013. Toen werd bekeken of nitraat in groenten zoals rode bieten de bloeddruk verlaagt. Lex Verdijk: “De bloeddruk daalde heel netjes, bijvoorbeeld van 130 bovendruk naar 120. Voor dat resultaat moesten de proefpersonen twee flesjes (140 milliliter) geconcentreerd bietensap drinken. Vergelijkbare effecten werden ook bereikt door 350 gram spinazie of 200 gram rucola [beide ook rijk aan nitraat] te eten. Wij gebruikten rode bieten omdat het al in de vorm van sap verkrijgbaar is.”

De onderzoekers probeerden dezelfde resultaten te bereiken met het toedienen van puur nitraat in poedervorm, maar dat had geen effect op de bloeddruk. “Dit komt waarschijnlijk omdat in groenten nog andere stofjes zitten die de werking van nitraat beïnvloeden.”

Beetroot juice and exercise
read full article